Istorijat
Willys-Overland
John North Willys kupio je Overland Automotive Division od Standard Wheel Company 1908 i 1912 nazvao je Willys-Overland Motor Company. Willys-Overland je pravio automobile i kamione. Kompanija je reorganizovana 1936, posle bankrotstva za vreme velike depresije, u Willys-Overland Motors, Inc. Neki od najlepsih predratnih automobila stvoreni su u Willys fabrici.
American Bantam Car Company
1930 Austin iz Engleske osnovao je
American Austin Car Company u Sjedinjenim Američkim Državama. Nažalost,
ekonomičan malen automobili nikada nije postigao popularnost u SAD pa je
kompanija 1934. godine skoro bankrotirala. Kompaniju je preuzeo Roy Evans, koji
je vaskrsao American Bantam Car Company. Sacuvao je koncept malog automobila
zasnovanog na originalnom Austin modelu ali je napravio znacajna unapredjenja i
povecao broj ponudjenih modela.
Vec 1938 Bantam je uocio potencijal
lakih izvidjackih vozila za vojnu upotrebu, pa je Nacionalnoj Gardi dao tri
Austinova Roadster-a na probu. Kompanija je nastavila takav koncept vozila sve
dok vojska nije pristala na sastanak koji je odrzan 19. juna 1940. Zabrinuti
velikom pokretljivoscu Nemacke armije i obavestajnim podacima da se Nemci
spremaju da Volkswagen konvertuju za vojne potrebe, poceli su da pokazuju
zainteresovanost za Bantamovu ponudu.
U nizu sastanaka uspeli su da pretvore vozilo koje je Bantam predlozio u vojni 4x4 hibridni auto-kamion koji nije smeo biti tezi od 590kg. Uvidjajuci da Bantam ima ogranicene proizvodne pogone i da nije finansiski solidna, vojska je dozvolila da i druge kompanije ucestvuju na tenderu. Zbog trazene nerealno male tezine vozila dovelo je do neucestvovanja tradicionalnih proizvodjaca kamiona kao sto su DODGE i GMC.
Radjanje Jeep-a
Dok je rat besneo Evropom krajem 30-tih, Americka vojska zahtevala je novo lako, izvidjacko vozilo sa pogonom na sva cetiri tocka. Vojska je u junu 1940 objavila konkurs za komandno-izvidjacko vozilo sa rasponom osovina od 80" i ne teze od 1300 lbs.i da prototip izrade za 49 dana i jos 69 primeraka u narednih 26 dana. Tri kompanije su se javile na konkurs: Bantam, Ford i Willys.
prvi prototipovi koji su dati vojsci na testiranje:
Bantam, Willys Quad, Ford Pigmy
Bantam Car Company je dva dana pre isteka roka predao svoj prototip sa odlicnim dizajnom, stepenastom sasijom, Spicerovim osovinama uzetih sa "Studebejker sampiona" u kome je drecao Kontinentalov motor od 48 KS. Za tri nedelje vojna komisija je presla 5600 km po najtezim poligonima. Novo vozilo se nije raspalo i izvestaj je bio povoljan, vojna komisija je proglasila pobednika.
Protiv volje pobednika konkursa sa planovima Bantamovog modela upoznati su Willys i Ford. Doneta je odluka da sve tri kompanije proizvedu po 1500 sada vec redizajniranih prototipova. U novembru 1940. Willys, Ford i Bantam su isporucili svoje probne modele na ispitivanje. Novi prototipovi su bili naizgled slicni ali su se znacajno razlikovali u performansama. Willys se nasao na mukama jer je njegov model bio 120 kg tezi od propisanih 953 kg, dok Ford sa svojim traktorskim motorom od 40 KS nije mogao da se meri sa motorima Willys-a i Bantam-a.
testiranje doradjenih prototipova: Bantam, Willys MA, Ford GP
U medjuvremenu vojska je dopunila listu
zahteva. Trazeno je da vozilo bude brze od 88 km/h, da moze da pregazi potok
dubine do pola metra i da se krece po bocnom nagibu od 35 stepeni. Ford i Bantam
su brzo ispunili trazeno, dok se Willys sve vise udaljavao od velikog posla.
Vojska je tazila od Willys-a da smanji tezinu za 10%, ali on svoj "Go
Devil" cetvorocilindricni motor sa ravnom glavom i 60 KS, koji je bio
pouzdan i gotovo neunistiv, nije smeo ni da takne. Sa veoma niskim stepenom
sabijanja od 6,5:1 nije bio probirljiv u pogledu kvaliteta goriva, ali je bio 34
kg tezi od konkurentskih motora. Takav div zahtevao je masivnu transmisiju zbog
veceg obrtnog momenta, od 105 ft/lb. Da je smanjena tezina motora izgubili bi se
snaga i pouzdanost.Willys je doveo strucnjake koji su olaksali sasiju i
karoseriju, tacno na trazenu tezinu 1061 kg (2337 lbs).
Tako olaksani Willys postao je ubedljivi pobednik i njegov model MB postao je standardni deo americke armije. Pitanje drugog snabdevaca reseno je tako sto je Ford pristao da proizvodi model GPW po licenci Willys-a. Bantam Car Company je zbog neadekvatnih mogucnosti da masovno proizvodi ispao iz posla.
Uz ugovor Willys je dobio i listu zahteva koju je morao da ispuni. Pored poboljsanja na akumulatoru, generatoru, filteru vazduha i rezervoaru za gorivo, standardni jeep je dobio ratno svetlo, sealed beam svetla, lopatu i sekiru, makazaste nosace cirade, kuku za prikolicu, rucnu kocnicu na sredini instrument table i filtere za radio stanicu. Standardni jeep je bio pred stvaranjem.
Bantam BRC 40 (proizvodna verzija) vise nije bio potreban vojsci jer je bio "nestandardan". Sva preostala vozila i ona koja su jos izlazila iz fabrike poslata su Britanskoj i Ruskoj vojsci kroz Lend-Lease Akt. Interesantno je da kad su ga pregledali i probali Ruska komisija za nabavke je trazila bas BRC 40
.
Bantam BRC40
Od svih 2675 Bantam BRC 40 vozila koji su napravljena, 62 su imala upravljane na sva cetiri tocka koje je zahtevala konjica. American Bantam Car Company vise nikad nije proizvodila vozila. Iako je prvi predlozio i napravio "Jeep", Bantam je nateran da podeli planove vozila koje je napravio Karl Probst sa konkurenciom i izgubio siguran posao. Kompromis je postignut i Bantam je ostatak rata proveo praveci prikolice, delove za avione i motore za torpeda.
Tako rodjeni jeep pokazao se vrlo izdrzljiv i robusan u ratnim uslovima, i do momenta povratka vojnika kucama jeep je postao vrlo poznat po svojim neverovatnim sposobnostoma i izdrzljivosti. Do kraja rata Willys je proizveo 361 000, a Ford 278 000 vozila.
Kako je dobio ime?
Po jednoj prici ime je dobio po oznaci "GP" koja je znacila "general purpose" (opsta namena) a koja se izgovarala dzi-pi (jeep). Po drugoj prici "jeep" je sleng za odlino visenamensko vozilo. Po trecoj prici ime je dobio po liku iz crtanog filma Popeye koji se zvao "Eugene the Jeep" iz 1936. godine, koji je imao neverovatne moci. Po kojoj je prici dobio ime odlucite sami ali da je jeep neverovatno vozilo ostala je cinjenica i do danasnjih dana.
Posle rata
Willys-Overland pre rata nije bio automobilski gigant, a svoja postrojenja prilagodio je ratnoj proizvodnji jeep-a. Posle rata proizvodnja putnickih vozila se nastavila, ali kompanija nije mogla da zanemari potencijal jeep-ova za civilno trziste. Willys je zastitio, vec poznati, zank "Jeep" i zapoceo proizvodnju. Direktan naslednik ratnog modela je bila CJ (Civilian Jeep) linija koja je proizisla iz njega. Prvi civilni jeep bio je CJ-2A proizveden 1945, koji se malo razlikovao od ratnog. Linija civilnih jeep-ova se nastavila modelima CJ-3A, CJ-3B, CJ-5, CJ-6, CJ-7, i CJ-8 (CJ-4 je bio samo prototip koji nije usao u proizvodnju). CJ-5 i CJ-7 su najzastupljeniji, CJ-6 i CJ-8 su sa vecim rastojanjem osovina od CJ-7. Za postu napravljen je model DJ (Dispatcher Jeep) sa pogonom na zadnjoj osovini.
Wrangler (YJ & TJ) u direktni naslednici CJ linije pa se moze reci da originalna linija Jeep-a jos ziva. Ali od 1953 Jeep se pravi pod okrivljem Kaiser Korporacije, zatim AMC i Chrysler. Ali vratimo se na pricu o Willys-u.
1950. Amerika je opet bila u ratu, a armiji je terbao Jeep. Willys je za rat u Koreji proizveo Jeep M38. Bila je to vojna varijanta civilnog modela CJ-3A. U periodu od 1950-1952 proizvedeno ih je oko 61000 primeraka.
Willys
Willys-Overland je pokusao da se probije na trziste putnickih vozila i
kamiona.Njihovi novi modeli nisu bili nalik gracioznim predratnim modelima.
Umesto toga oni su se usmerili na proizvodnju nove kategorije vozila za opstu
namenu.Willys Jeep Wagon iz 1946, Willys Jeep Truck 1947 i Willys Jeepster iz
1948 bili su predstavnivi nove linije vozila. Oni su nosili naziv Jeep "Utility
Vehicles" i nosili su jos uvek jak uticaj ratnog jeep-a ali su im forme
bile drugacije i licile su tadasnjim automobilima. Wagon bio je slican malim
kamionima i dostavnim vozilima. ali sa pogonom na svim tockovima 4WD. Truck je
bio slican kamionima ostalih velikih proizvodjaca tog vremena, Ford, GMC ili
Dodge, ali je licio na Jeep i sa pogonom na svim tockovima 4WD.
Jeepster je kabriolet izmaedju vojnog Jeep-a
i sportskog auta. Proizvodjen je od 1948 do 1950, sa pogonom na dva tocka, ali
ga je AMC '60 ponovo proizvodio kao Jeepster Commando.
Wagon i Pickup bili su u varijantama sa dve i
cetiri osovine, sa motorima od 4 i 6 osovina. Kaiser je kupio
Willys-Overland 1953, i izbacio "Overland" iz imena kompanije. 1956
Willys je predstavio modele sa prednjom vucom. Proizvodnja Wagon i Truck vozila
nastavila se po imenom Willys Motor Company do 1963, kada je preimenovana u
Kaiser-Jeep Corporation. Proizvodnja Willys-a je nastavljena jos dve godine do
1965.Willys je imao proizvodna postrojenja u Brazilu, Argentini, Izraelu,
Indiji i Japanu.Neke od ovih fabrika je nastavilo da proizvodi Utility
vozila jos nekoliko godina ali je i njih Kaiser Korporacija prodala. Tu se
zavrsila proizvodnja vozila koje mi zovemo Willys.
Willys Wagon je svakako otac svih modela SUV. Imao je pogon na sva cetiri tocka i dovoljno prostora da se smeste putnici i njihov prtljag i da ode bilo gde.
Kaiser je kupio Willys (1953), AMC je kupio Kaiser (1970), a Chrysler je kupio AMC (1987). Chrysler se udruziosa Daimler-om 1998. Nemci koji su izgubili rat zbaog Jeep-a, sada ga poseduju.
Model | Godina | Komada |
CJ-2A | 1945 - 1949 | 214k |
CJ-3A | 1946 - 1953 | 132k |
CJ-3B | 1952 - 1968 | 155k |
CJ-5 | 1954 - 1983 | 611k |
CJ-6 | 1955 - 1981 | 50k |
CJ-7 | 1976 - 1986 | 379k |
CJ-8 | 1981 - 1986 | 28k |
Wagons | 1946 - 1965 | over 300k |
Trucks | 1947 - 1965 | over 200k |
Jeepster | 1948 - 1950 | 19k |